Diplomacy

Diplomacy er et klassisk strategisk spil, fra 1959, om magten i Europa.
I spillet er I en af de syv stormagter i Europa. Spillet foregår på et Europa kort, som er inddelt i farve territorier. I noterer simultant, hvilke manøvrer jeres enheder skal udføre, og derefter udfører man trækkene på kortet. Alt går ikke som planlagt i Diplomacy, men det er fordi, man ikke altid kan stole på sine bedste venner.


Sådan startes Diplomacy
De syv stormagter i Europa omkring år 1900 er:
Rusland (Hvide) Tyrkiet (Gule) England (Mørk blå) Frankrig (Lys blå) Italien (Grønne) Tyskland (Sorte) Østrig-Ungarn (Rød). Som I kan se på ”Start kortet” har alle lande 3 enheder, undtagelsen er Rusland som starter med fire enheder.


Hurtigt overblik
Brættet er inddelt i områder – hvert med et navn trykt på kortet. Land-tropper (arméer) kan rykke på land-felter, skibe (Flåder) kan rykke på vand-felter, og begge type brikker kan rykke på kyst-felter. Danmark er for eksempel et kyst-felt og kan således invaderes både af skibe og af land-tropper.

På kortet er der 34 felter med en stjerne. Tænk på dem som hovedstæder eller forsynings-punkter. Antallet af felterne med stjerne svarer til, hvor mange enheder (skibe eller tropper) du kan kontrollere. Ergo skal du indtage nye territorier for at forøge størrelsen på din hær.


Du er diplomat - dernæst kommandør

I Diplomacy kan man lave aftaler med den ene hånd, for derefter at indgå en ny med den anden. Du afgøre selv hvad der er godt for dig, alt er tilladt i jagten på mere land og flere tropper, men til gengæld må du også leve med, at alle andre spillere vil gøre det samme mod dig, og det med et smil.
Det er vigtigt at forstå, at i modsætning til spil som Risk eller Axis & Allies er der ikke noget held indblandet i kampene. Der er ingen terning rul om, hvem der er slår hvem. Alle enheder har samme styrke, og det drejer sig derfor om, at enhederne skal støtte hinanden for at slå nogen væk fra de felter, de står på. Overmagt er altså altid nøglen.
Du har meget sjældent den overmagt, der skal til, med dine egne tropper, så derfor skal du snakke dig til at få støtten fra dine naboer og allierede. I vores spil må vi skrive eller ringe sammen, da vi ikke sidder rundt om det samme bord. Men det tror jeg kun bliver sjovt.


Runderne i Diplomacy
Runderne skifter fra forår 1901 til efterår 1901 til forår 1902 og så videre. Altså repræsenterer handlingerne i en runde, hvad der sker i Europa på et halvt år.

Runderne er næsten ens og består af:

Diplomatisk fase
Skrive ordre
Udføre ordre
Tilbagetrækning
Modtage og fjerne enheder (udføres kun i efteråret)


Diplomatisk fase
Det er her, du kan kommunikere med os andre og få lagt en større strategi, der skal sikre dig sejren.
Man må skrive sammen, maile, sms, tale sammen eller mødes, to og to eller flere, kort sagt, der er ingen begrænsninger. Man må spille andre ud mod hinanden. Man love guld og grønne skove væk, man må sætte betingelser, lave ikke-angrebs-aftaler og så videre, man må bede om at få det hele på skrift, MEN ... man er ikke bundet af noget man siger eller lover.
I brætspils udgaven burger man 15-30 min. på denne fase. Jeg tænker, at i vores udgave af spillet, slutter den når jeg har fået tilsendt skriftlige ordre fra jer alle. Jeg har oprettet en mail til kun det, (adressen står i den mail jeg sender ud med alles kontaktoplysninger). Her sender jeg også selv mine ordre ind, og som den gentleman jeg er, åbner jeg først disse mails, når jeg kan se, at alle har indsendt deres ordre. Hvis man har rettelser til sin ordre, sender man bare en ny. Men når alle har indsendt en ordre er det slut. Så gælder de.


Sådan sender du ordrerne ind
Jeres ordremail skal i emne feltet indeholde land og hvilket træk det handler om. F.eks ”England forår 1901” ellers kan jeg ikke holde styr på det.
Her gælder følgende regler. Legale ordrer bliver udført. En ordre som er fjollet eller fejl-skrevet (men som er lovlig) bliver altså udføres. Ordre for en trop som ikke er legal eller ikke giver mening, udføres ikke, og enheden udfører “HOLD”.


Der findes følgende ordre; HOLD, MOVE, SUPPORT, CONVOY (kun flåder).


HOLD: Enheden bliver, hvor den er, og forsvarer det felt, den står på. Hvis en enhed får en ugyldig ordre, betragtes det som en HOLD befaling.


MOVE: For at flytte en brik fra et felt til et andet, skriver du (som eksempel):
“A Paris-Burgundy”
som læses lige ud af landevejen, at den armé, der står i Paris-feltet, skal flyttes til Burgundy. Alle felterne har tre-bogstavs-forkortelser, så “A Par-Bur” er tilladt for samme kommando. Brikkerne kan flytte til et tilstødende felt – arméer på land og kyst-felter og flåderne på kyst og vand. Der kan kun stå en brik på hvert felt – husk det!
To brikker kan ikke bytte-plads, for de felter, de skal til respektivt, er ikke ledige og de to hære vil uundgåelig møde hinanden. Tre brikker kan dog godt rotere til hinandens pladser.


SUPPORT
Support-ordren er den mest komplekse i spillet, fordi alle enheder har samme styrke i spillet. En enhed kan altså ikke overmande en tilstødende enhed uden assistance fra en anden (tilstødende) enhed … det kaldes support.
Når en enhed har support fra en anden enhed, har det angreb en styrke på 2 .. sin egen og supporterens. Hvis en angriber har mere i styrke end det felt, der flyttes til, må forsvareren trække sig tilbage.
For at beordre en enhed til at supporte, skriver man først hvilken enhed, man kommanderer (for eksempel) A PAR for hæren i Paris. Dernæst et S for SUPPORT. Derefter hvilken enhed der supportes plus dens eventuelle bevægelse.:
Eksempel:
            “A Par S A Mar-Bur”
Altså: Armé i Paris supporter Armé i Marseilles’ ryk til Burgundy. Det ser lidt bøvlet ud, men det er jo egentligt bare at skrive det forkortet, og så der ikke er noget at tage fejl af. Man kan også supporte en anden enhed i at holde et område. 
Hvis en brik giver sin support til en enhed, men den enhed udfører en anden ordre end den, der er skrevet support til, ja så annulleres supporten, og den udføres slet ikke. Så man støtter altså ikke bare naboen i “hvad-end-han-laver”. Nej man støtter en bestemt brik i en specifik handling. for eksempel A MARSEILLES-BURGUNDY.


Supporten skal kunne nå frem
For at kunne yde support til et felt skal brikken (som supporter) kunne lave et legalt flyt til feltet. To enheder behøver altså ikke stå tilstødende til hinanden for at kunne støtte hinanden, men støtten skal kunne nå ind til det felt, hvor støtten skal bruges. Det betyder i praksis, at flåder fint kan bruges til at støtte hæren i kyst-regioner, men ikke rigtigt kan nå ind i det centrale Europa. Forståeligt nok.


CONVOY
Kun skibe kan udføre en convoy handling, og den tillader en flåde at hjælpe en hær over vandet. Flåder kan ikke yde convoy til andre flåder og kan kun convoye en hær per runde.
Ordren skrives for eksempel:
F Bla C A Ank-Sev
Læses som: Flåden i Black Sea yder convoy til Armé, som flytter fra Ankara til Sevastapol.
Convoy kan kædes sammen, så en armé flyttes fra en flåde til en anden flåde. Arméen skal blot angive ryk fra start-felt til slutfelt.
Convoy handlingen kan ikke gælde support. Så du kan ikke supporte fra for eksempel London til Norge med en armé via en convoy. Det lyder nok mere teknisk, end det egentligt er, for det virker ret klart, når man kigger på kortet.


Dødvande og stilstand
Reglerne til Diplomacy har en masse illustrerede eksempler på, hvordan support kan gå galt, og hvordan det påvirker andre bevægelser. Det er vigtigt, at alle lige er med på de regler, inden spillet går i gang. Der ligger et link til "The Rule Book" i bunden af denne side.


Udførelsen
Jeg åbner alle mails, tegner alt ind på kortet for det halvår og lægger det hele hjemmesiden, så alle kan se alt. Hvis der ikke er protester, lægger jeg så det nye halvårskort op med de nye troppeplaceringer.


Tilbagetrækning
Enheder, som har fået tæv, må nu trække sig tilbage. Tilbagetrækningerne skal skrives ned som normale MOVE kommandoer, men denne gang uden en diplomatisk fase til at aftale, hvor hvem rykker hen. Jeg skal nok skrive ud til dem af jer der bliver nød til at lave en tilbagetrækning.


Reglerne er dog simple, da du skal flytte til et tomt felt, som du via et normalt kunne have rykket til. Du må ikke “trække dig tilbage” til det felt, som din angriber kommer fra, og du må ikke flygte til et felt, som er blevet efterladt tomt fra et dødvande tidligere i denne runde.
Hvis du ikke kan lave en tilbagetrækning af enheden, er den nedkæmpet og fjernes fra brættet.
Hvis to enheder trækker sig tilbage til samme felt – betragtes begge som de ikke er kommet tilbage til et tomt felt – og begge enheder fjernes fra spillet og brættet. Krig er noget lort, og man kan nemt komme til skade.


Efteråret kræver, at alle skærer ind til benet
Mad og forsyninger spiller en rolle, hver gang I kommer til efteråret, for nu må du barbere din hærs størrelse ned til det antal forsyningsfelter, du kontrollerer. Altså felter med stjerner. På den måde simulerer spillet, at man kan gå i forårs-offensiv og gamble lidt på at indtage nye byer.


Nye brikker kommer ind i spillet på byer (stjerner), der tilhører det oprindelige startland. I korte træk betyder det, at franske tropper altid vil starte i de oprindelige franske provinser og ikke langt nede i for eksempel Italien. Brikkerne, der skal ind i spillet, skal stilles på ledige felter, så det kan være nødvendigt at omrokere baglandet lidt til efterårs-rundes slutning.


Hvordan vinder man?
Spillets kan vindes ved, at en af os kontrollerer majoriteten i Europa – det vil sige sidder på 18 forsynings-punker. Mere sandsynligt er dog, at vi bliver enige om at stoppe krigen. det er jo noget vi selv bestemmer.


For god ordens skyld. Alt det ovenstående er skrevet med stærk inspiration fra Bo Jørgensen, der på hjemmesiden https://www.papskubber.dk/braetspil/diplomacy har beskrevet reglerne for spillet rigtig flot. Jeg vil anbefale, at man lige kigger derind for at få et bedre overblik over hvordan man spiller spillet. 


Hvis du for brug for "The Rule Book" med mange eksempler, kan du finde den her:

https://media.wizards.com/2015/rules/diplomacy_rules.pdf


Copyright © Alle rettigheder forbeholdes